Ana Segovia

ANA SEGOVIA

(Ciudad de México, México, 1991)
Vive y trabaja en la Ciudad de México, México.

 

A través de figuras estereotipadas, como el vaquero y el matador, Segovia hace una reflexión sobre la masculinidad y las convenciones socioculturales que surgen alrededor. Mediante la apropiación de imágenes de diversos archivos, como el Texas Archive Moving Image, el archivo cinematográfico de Diana Films sobre el cine de oro mexicano, y la colección del bar/museo “La Faena” en el centro histórico de la Ciudad de México, muestra su interés por el aspecto performático de dichos arquetipos. En sus obras presenta situaciones, más que imágenes y su pintura es un comentario sobre la plasticidad de la identidad de género y la necesidad de articular una nueva forma de masculinidad, liberada de la violencia que se perpetua a través de los estereotipos. 
    

Ana Segovia se graduó con un BFA en la School of the Art Institute of Chicago (SAIC) donde se especializó en pintura y dibujo.    

En los últimos dos años tuvo cuatro exposiciones individuales en los Estados Unidos y en México: Toy Boy en la Galería Karen Huber (CDMX, 2019); It’s not what it looks like en FUEGO (CDMX, 2018); Boys and Boots en LTD (Los Ángeles, 2017) y A Boy Named Sue en Galería Karen Huber (CDMX, 2017).    

Además, ha participado en varias exposiciones colectivas como Them en Galerie Perrotin (Nueva York, 2019); Everyday Muse comisariada por John Edmonds en LTD (Los Ángeles, 2018); I am not bird en LTD (Los Ángeles, 2018); Why? Why? Why? comisariada por Maximiliano León y Abraham González, Isabel la Católica 231 (CDMX, 2017); In the Company of Flowers en la Galería Kruger (Chicago, 2016); Group Show en la Gallery SAIC Sullivan (Chicago, 2016); Advanced Pain en Cry Baby Gallery (Chicago, 2015). 
    

Las obras de Segovia están incluidas en colecciones institucionales como la del PAMM (Miami).  

La plataforma Artsy la incluyó entre sus 10 artistas que dan forma al futuro de la escena artística en México. De igual manera la revista Código, la mencionó en dos ocasiones dentro de las 10 nuevas promesas de la escena artística mexicana.  

En la primavera 2020 formó parte de la residencia de arte Casa Wabi en Puerto Escondido (MX) y próximamente tendrá una exposición individual en el Museo de Arte Carrillo Gil en la Ciudad de México. 

 

English

(Mexico City, Mexico, 1991)
Lives and works in Mexico City, Mexico. 

 

Her paintings show her interest in deconstructing portrayals of masculinity in popular culture. Segovia aims to queer “macho” archetypes using found images in various archives as blueprints for her paintings. She’s worked with the Diana Films Archive of Golden Age of Mexican Cinema, Texas Archive of the Moving Image, and the collection at the Museum/Bar la Faena in the historic center of Mexico City (all of which share stereotypical depictions of masculinity). Ana Segovia produces situations rather than images. Whether she is rendering serious “macho” archetypes ridiculous and cartoonish–like the cowboy or the bullfighter–to out right queering their interactions by homoeroticising Mexican “Charros”, her paintings comment on the plasticity of gender identity and articulate a need for a new kind of masculinity: one freed from the violence those stereotypes perpetuate.
   

Ana Segovia graduated with a BFA at the School of the Art Institute in Chicago where she specialized in painting and drawing.  

In the past two years she had four solo exhibitions in the USA and in Mexico: Toy Boy at Galería Karen Huber (Mexico City, 2019); It’s not what it looks like at FUEGO (Mexico City, 2018); Boys and Boots at LTD (Los Angeles, 2017) and A Boy Named Sue at Galería Karen Huber (Mexico City, 2017).   

Additionally, she has participated in several group shows such as Them at Galerie  

Perrotin (New York, 2019); Everyday Muse curated by John Edmonds at LTD (Los Angeles, 2018); I am not bird at LTD (Los Angeles, 2018); Why? Why? Why? curated by Maximiliano León and Abraham Gonzalez at Isabel la Católica 231 (Mexico City, 2017); In the Company of Flowers at Kruger Gallery (Chicago, 2016); Group Show at SAIC Sullivan Gallery (Chicago, 2016) and Advanced Pain at Cry Baby Gallery (Chicago, 2015).  

  

Segovia’s works are included in various institutional collections such as the PAMM (Miami); and the platform Artsy included her among its “10 Artists Shaping the Future of Mexico City’s Art Scene”. She also was mentioned  two times in the magazine Código within the 10 new promises of the Mexican art scene.  

During spring 2020 she was part of the prestigious Casa Wabi art residency in Puerto Escondido (MX); and will have a solo exhibition at Museo de Arte Carrillo Gil in Mexico City this year.