Andrew Birk

Andrew Birk

(Corvallis, Oregon, EE. UU, 1985)
Vive en Espinavessa, Alt Empordà, España

Andrew aborda la pintura como un medio contemporáneo multifacético, donde los materiales – siempre comunes y accesibles en otras facetas fuera del arte – se utilizan en una relación indivisible con el tema. Cada uno de sus cuerpos de trabajo consecutivos se concibe como proyecto específico, con su propia lógica sobre el contexto, el gesto y la materia. Oscilando entre la observación de los aparentes momentos intrascendentes de la vida cotidiana hasta la exploración de una estética inexperta, o desde una mirada casi archivística hacia las imágenes urbanas y digitales hasta la percepción del cuerpo moviéndose a través del espacio y la huella de la naturaleza en él. Su último cuerpo de pinturas se produce a partir de la proyección del posible punto de observación de su pequeña hija.

Andrew ha exhibido en 25 países, incluyendo exposiciones individuales y colectivas en París, Berlín, Londres, Nueva York, Lisboa, Viena y ampliamente en México. Las presentaciones recientes incluyen Ebullicion, Kunstraum am Schauplatz, Viena (2019); Unsupported Message Format, Galerie Valeria Cetraro, París (2019); Dwelling Poetically: Mexico City, A Case Study, Australian Center for Contemporary Art, Melbourne (2018); A Finger Pointing to the Moon, SORT, Viena (2018); I Am The Body Of A Human, Malta Contemporary Art, Valletta (2017); Callejero, Anonymous Gallery, Ciudad de México (2016); y TRU AF, Johannes Vogt Gallery, Nueva York (2015).

Este otoño, Andrew tuvo exposiciones simultáneas en The Court, Pescara, Riña; Ciudad de Guatemala; en Karen Huber, Ciudad de México; y en LAND, Kansas City. Su trabajo ha sido mencionado en publicaciones como Parnass, Proceso, Reforma, Economista, Terremoto, Flash Art, Artspace, OFLUXO, Tzvetnik, Art Viewer, AQNB, Aujourd’Hui, Vice, I-D, and Huffington Post, entre otras.

Andrew codirige Spirit Vessel, un vehículo recién nacido para el arte contemporáneo en Espinavessa, España.

 

English

Born 1985, Corvallis, Oregon, USA
Lives in Espinavessa, Alt Empordà, Spain
Andrew approaches painting as a multi-faceted contemporary medium, where materials – always common and accessible in other facets outside of art – are used in an indivisible relationship with the subject matter.
Each of his consecutive bodies of work are conceived as specific projects, with their own distinctive logic about context, gesture, and matter. Ranging from the observation of the apparent inconsequential moments of quotidian life, to an exploration of untrained aesthetics, from an almost archival look at urban and digital imagery, to the perception of the body moving through space and the imprint of nature on it. His latest body of paintings is being produced from the projected vantage of his baby daughter.
Andrew has exhibited in 25 countries, including solo and group shows in Paris, Berlin, London, New York, Lisbon, Vienna, and widely in Mexico. Recent presentations include Ebullicion, Kunstraum am Schauplatz, Vienna (2019), Unsupported Message Format, Galerie Valeria Cetraro, Paris (2019), Dwelling Poetically: Mexico City, A Case Study, Australian Center for Contemporary Art, Melbourne (2018), A Finger Pointing to the Moon, SORT, Vienna (2018), I Am The Body Of A Human, Malta Contemporary Art, Valletta (2017), Callejero, Anonymous Gallery, Mexico City (2016), and TRU AF, Johannes Vogt Gallery, New York City (2015).
This fall, Andrew had simultaneous shows at The Court in Pescara, at Riña in Guatemala City, at Karen Huber in Mexico City, and at LAND in Kansas City. His work has been reviewed in publications such as Parnass, Proceso, Reforma, Economista, Terremoto, Flash Art, Artspace, OFLUXO, Tzvetnik, Art Viewer, AQNB, Aujourd’Hui, Vice, I-D, and Huffington Post, among others.
Andrew co-directs Spirit Vessel, a newborn vehicle for contemporary art in Espinavessa, Spain.